CAPITOLUL 3: Prelucrări
alfa-numerice
(continuare)
p. 49
3.8. Descrierea decorului
Codul descrierii decorului este asemeni cvadraturii cercului: nimeni nu reușește, dar
mai toată lumea încearcă. O cauză este natura
absurdă a ființei umane care, uitându-și limitele, încearcă să definească infinitul.
Alte cauze sunt cât se poate
de terestre: calitatea descrierilor verbale și a ilustrației de obiect poate exaspera
pe oricine mai speră la un statut științific pentru arheologie. Chestiunea este cu atât mai delicată
cu cât problema în sine se află la frontiera științei. Imaginarul colectiv este o noțiune folosită mai mult
de psihologi și antropologi, înconjurată încă de aburii para-științei. Dar, dincolo de aspectul funcțional al formei și aspectul
comercial al decorului,
forma și decorul unui obiect sunt
parte a imaginarului colectiv, indiferent că fabricantul este sau nu
conștient de acest lucru. Că lucrurile
stau așa, o demonstrează polimorfismul unor forme cu funcție
identică (e.g. "castron"),
sau faptul că multe obiecte
care nu sunt destinate schimbului, nici "obiecte de prestigiu" nu sunt - sunt totuși
decorate. Există o nevoie intrinsecă de formă frumoasă și de decor plăcut.
Parte fiind a imaginarului
colectiv, forma și decorul sunt mult
mai reprezentative pentru o cultură decât tehnologiile (care, spuneam, reflectă mai degrabă civilizația). Uneltele,
modul lor de folosire, agregarea cunoștințelor tehnice se pot schimba fără a schimba nimic din sufletul unui individ
sau a unui popor. Se pot face multe întâmpinări acestui enunț. Unele tehnologii
sunt sacralizate prin chiar secretul
profesional și prin ritualurile de transfer de cunoaștere. Apoi, societățile ruralizate sunt atât de conservatoare
încât își consacrează propria nemișcare. Aceste nuanțe nu schimbă
însă valabilitatea principială a enunțului inițial.
Așa cum am văzut, forma este descriptibilă în termeni matematici
sau alfa-numerici. Decorul este însă
cu mult mai imponderabil. Variabilitatea este nelimitată iar greutatea de a da un nume fiecărei situații este depășită
numai de tentativa de a folosi un asemenea index, impozant ca o carte de telefon, dar mult mai
confuz.
Există două modalități
de abordare a decorului.
Prima modalitate se referă
la catalogarea (și nomerotarea) tuturor tehnicilor și a temelor (pattern-urilor, sau schemelor, am zice
pe românește) decorative pentru un sit sau o zonă geografică, pentru o cultură dată. Este ceea
ce a făcut, de pildă (exemplele sunt foarte numeroase),
un autor polonez deja citat[19],
care compară trei astfel de cataloguri realizate de trei autori diferiți, pe trei situri
diferite. În afară de observația că tehnicile fundamentale
sunt strierea și ștampilarea, varietatea temelor și combinațiilor decorative este bulversantă, ca și diferențele reciproce. Evident, această abordare are ceva tragi-comic, fiindcă fiecare cercetare o anulează pe cea
anterioară. Fiecare nouă săpătură va
găsi expresii decorative noi, cataloagele și clasificările trebuind refăcute.
p. 50
O
a doua modalitate de abordare a decorului este aceea de a nu codifica decorul
în existența lui concretă (tehnici
+ motive + agregarea motivelor
+ zone de aplicare), ci a codifica fiecare motiv în parte;
altfel spus - un alt demers analitic. Este ceea ce
am încercat și este expus mai
jos, sistem deja aplicat ceramicii
cercetate în ultimii doi ani.
Decorul se descrie, ca și fabricația, într-o tabelă specializată,
cu mai multe câmpuri, pentru elementele următoare:
A) Tehnici
decorative (v. Anexele, secțiunea
1, lista M.1.,
p. 30)
B) Motive decorative (lista M.2.,
p. 31)
C) Descriptori
spațiali (lista M.3., p. 31)
Aceste prime trei caracteristici se notează într-un singur câmp, sub formă de șir. De exemplu, o incizie orizontală multiplă se notează F4 (F = tehnica; 4 = motivul). Descriptorii spațiali sunt opționali și se vor angaja
numai atunci când este absolut
necesar. Dacă trăsătura este neglijentă, discontinuă, vom nota F4g, deci cu ajutorul unui descriptor spațial.
D) Pentru precizarea poziționării decorului pe corpul vasului
se va utiliza instrumentul zonalizării
(v. Figura 19
de la Planșa VI). Pentru a defini un decor aplicat părții interioare a vasului se va adăuga
un apostrof. XI' înseamnă că decorul s-a aplicat numai pe
fundul unei farfurii. Notația I' se va folosi numai
pentru decorul aplicat pe partea
superioară aplatizată a unei buze. Zonalizarea
poate fi folosită, după caz - respectiv după cultura căreia
îi aplicăm codificarea decorului și dificultățile caracteristice de descriere fie
într-un câmp distinct, în care notăm zonele
de aplicare a întregului decor,
fie vom anexa zonalizarea la codurile de descriere ale motivelor
decorative.
E) Decorul se poate aplica însă pe
mai multe registre (lista M.4., p. 32), domeniu căruia îi este
rezervat un câmp special. În aceste putem
face notații de genul AOA (însemnând că între
două registre cu decor de același tip A există un registru nedecorat O), sau AoB (însemnând
că după un registru decorat, de un tip A
, urmează un scurt registru nedecorat o și un alt registru decorat, dar diferit
B). Cu astfel de mijloace
simple, cu litere mari și mici, se poate
sugera orice combinație decorativă, cel puțin pentru
epoca post-romană, care nu excelează la acest capitol. A se vedea detaliile de la Lista M.4.
F) Calitatea execuției decorului se apreciază cu note de
la 1 (f. rău) la 5 (f. bine,
v. lista M.5.,
p. 33)
Exemplele pot șterge impresia dezagreabilă a unei expuneri teoretice
prea aride și pot explicita ceea ce autorul
nu a binevoit sau nu a putut
să spună. Exemplele urmează
varianta precizării implicite a background-ului, enumerând motivele (pattern-urile) decorative în ordinea apariției lor, de sus în
jos.
p. 51
După cum se observă, în baza de date sunt rezervate câmpuri pentru trei motive decorative distincte,
un câmp pentru registre și un câmp pentru zonalizare
(alături de, bineînțeles, câmpul de identificare a piesei).
Luând exemplul din primul rând,
se descrie primul motiv decorativ (linia ondulată orizontală), începând cu tehnica (E = incizie simplă), se adaugă pattern[20]-ul/motivul (16 = sinusoid), la care se adaugă,
la nevoie, un descriptor spațial
(pentru exemplul în discuție nu
este cazul, dar la al treilea exemplu găsim F16j, unde j înseamnă
"înalt", cu referire
la înălțimea valului). Se procedează la fel cu al doilea motiv decorativ
(F4 = incizie multiplă concentrică). Se stabilesc apoi raporturile dintre registre: aoboa înseamnă că primului
registru (a)
îi urmează un registru nedecorat (o), după care
vine un al doilea motiv decorativ (b), urmat de un alt registru nedecorat (o) și, în fine, de repetarea primului motiv; faptul că
s-au folosit litere mici (nu mari,
adică AOBOA) înseamnă că registrele sunt
mici. Adjudecarea faptului că registrul
este mic sau mare se face prin comparație cu dimensiunile vasului și cu dimensiunile
cutumiare ale unui motiv decorativ pentru cultura dată. Deși s-ar
putea încerca elaborarea unor criterii ferme de definire a unui registru mic/mare, faptul ar introduce un nou element de tehnicalitate,
redundant de această dată. Cel mai rău
ar fi că
aceste criterii, constituite pe baza experienței cu habitudinile decorative ale unei culturi, nu ar
putea avea valabilitate în aplicațiile la alte culturi. Raporturile de echilibru între o formă, dimensiunile sale și dimensionarea decorului sunt mult mai ușor
de intuit decât de clasificat.
Se
recomandă utilizarea unor descrieri cât mai simple, respectiv renunțarea la nuanțele de observație. Prea multe detalii
conduc la pulverizarea tipologică și la crunte probleme de prelucrare, fie ea și computerizată. Prelucrarea este dificilă chiar
și pentru evul mediu timpuriu,
care are un spectru decorativ
foarte sărac. Oricum, aplicațiile computerizate permit discriminarea
analitică a factorilor analizați, ceea ce face posibil ca detaliile să fie eliminate din calcul, la diverse nivele. De exemplu, din două serii de fapte, de forma AM1A și AM2C, vor fi
raportate ca neasemenea la nivelul de analiză cu 4 elemente (XXXX) sau trei elemente XXXx,
dar asemenea la nivelul analitic de două elemente (XXxx - fiindcă AM sunt factori comuni).
Asemenea experiențe sunt însă de evitat,
cel puțin la început[21].
MAI
DEPARTE - § 3.9. (tehnici de modelare)
[20] Termenul românesc pentru pattern este șablon; utilizarea celui din urmă ar sugera
unui vorbitor al limbii române ideea
multiplicării unui negativ (ceea ce
ar fi fals).
Termenul englezesc este unul consacrat,
are caracter pur tehnic și nu
lasă loc la confuzii.
[21]
Pentru un model de prelucrare
a decorului TEODOR
E. 2000, p. 302-307; v. capitolul 12 din prezenta lucrare.